تودیع و معارفه مدیر دادرسی استان سمنان با حضور معاون مرکز دادرسی برگزار شد
با حکم رئیس مرکز دادرسی، سرپرست مدیریت دادرسی مالیاتی سمنان منصوب شد
دانش و توانمندی، ارتباط مطلوب با اداره کل مالیاتی استان و نظارت و پایش مستمر در راستای شاخصهای عملکردی، عوامل اصلی پیشرفت مدیریتهای دادرسی
از زمان آغاز به کار ریاست جدید مرکز دادرسی و تحولات صورت گرفته، مدیریتهای دادرسی مالیاتی سراسر کشور بنا بر یک نظام پایش و رصد مستمر تحت نظارت مرکز داردسی قرار گرفتند. بنا بر همین پایش نیز برنامه تحولی متناسب با هر مدیریت داردسی، تعریف و به صورت مشخص در اختیار مدیریتهای دادرسی قرار گرفت و البته که میزان و کیفیت حرکت در راستای این برنامهها یکی از شاخص های اساسی بررسی عملکرد هر یک از مدیریت های دادرسی بوده است.
گفتنی است مدیران دادرسی نقش مهمی در اجرای و پیشبرد این برنامهها دارند و جایگاه مدیریتهای دادرسی در گروه انجام صحیح وظایف آنها است. از همین رو به سراغ یکی از مدیران موفق دادرسی مالیاتی رفتیم تا در قالب گفت و گویی صمیمانه از وضعیت فعلی این مدیریت دادرسی را از زبان ایشان بشنویم.
آقای کرماجانی مدیر دادرسی استان لرستان در مصاحبه با روابط عمومی مرکز دادرسی مالیاتی در ابتدا از وضعیت دادرسی استان لرستان ابراز خرسندی کرد و گفت: خدا را شکر استان لرستان وضعیت خوبی دارد، در تشکیلات ما ۲۶ ردیف سازمانی موجود
می باشد که از این تعداد ۹ ردیف بلا تصدی است ؛ همچنین در حال حاضر ۱۱ نفر نماینده داریم و یک نفر نماینده هم به صورت مامور فعالیت میکند.
مدیر دادرسی مالیاتی لرستان با اشار به آمار صادره در استان گفت: مدیریت دادرسی لرستان در نه ماهه سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است یعنی در نه ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷۸۷ رای صادر شده ولی در سال ۱۴۰۱ این رقم ۱۹۲۱۳ مورد بوده است. همچنین در ارتباط با قرارهای صادره ، در نه ماهه سال۱۴۰۱، درصد قرارهای صادره نسبت به کل تصمیمات ۱۳ درصد بوده و خدا را شکر امسال این عدد به ۷/۵ درصد رسیده است، بنابراین خوشبختانه در این شاخص با آمار کاهشی رو به رو بودیم.
ایشان در مورد ترکیب نمایندگان بند ۲ و ۳ نیز اظهار داشتند: ۴۸ نماینده بند ۲ در مدیریت دادرسی لرستان فعالیت دارند که این تعداد ۱۱ نفر قاضی بازنشسته و ۳۷ نفر حقوقدان هستند. همچنین ۱۳۴ نفر هم نماینده بند سه هستند که همه جلسات هیئتها در صبح برگزار میشود و از این حیث با مشکلی خاصی رو به رو نیستیم.
در ادامه مدیر دادرسی لرستان به وضعیت ساختمان مدیریت دادرسی اشاره کرد و گفت: در ساختمان اداره کل امور مالیاتی استان لرستان واقع در شهرستان خرمآباد چهار اتاق متعلق به دادرسی است و در هر اتاق دو نماینده یا دو هیات برگزار می گردد ،
همچنین درشهرستان بروجرد نیز سه اتاق دادرسی برای سه نماینده وجود دارد و در دیگر شهرستانهای استان لرستان یک اتاق دادرسی در خدمت دادرسی است و در مجموعع دادرسی لرستان فاقد ساختمان مستقل در مرکز و شهرستان ها می باشد و بصورت مشترک با مجموعه اداره کل فعایت می کند .
کرماجانی به مشکلات و چالشهای موجود در این مسیر هم اشارهای داشت و افزود: از مهم ترین مشکلاتی که درحال حاضر وجود دارد مشکلات مربوط به سامانههای دادرسی است، به سبب قطعی مکرر و ایرادات فنی سامانه ، زمان خیلی زیادی از همکاران ما اتلاف میشود.
ایشان ادامه دادند: همانطور که اطلاع دارید، درحال حاضر سه سامانه برای دادرسی وجود دارد، یک سامانه قدیمی، سامانه سنیم و سامانه دادرسی که تعدد سامانه ها و هماهنگ کردن سامانه دادرسی و سنیم ، صدور آراء را به چالش میکشد. ضمن این که هرچه تعداد ورودیهای پرونده زیادتر میشود با کندی بیشتری مواجه میشویم. البته شاهد تلاشهای تیم سامانهای مرکز هستیم و روند بهبودی آن در طول زمان محسوس می باشد.
وی گفت: زمانی که ریاست مرکز دادرسی به دکتر طاهرینژاد سپرد شد سامانه دادرسی هنوز محک نخورده بود و ویرایش های سیستمی انجام نشده بود. و به قولی هنوز چکش نخورده بود ؛ اما بحمدلله تیم جدید مرکز دادرسی تیکتها را دائما مورد بررسی قرار میدهند و پیگیری زیادی را در حل مشکلات سامانه انجام می دهند ، در حال حاضر بیشتر مشکلات، مربوط به بخش فنی سامانه است که در دست مرکز و مدیریت دادرسی نیست.
مدیر دادرسی لرستان تاثیر عدم اجرای ماده ۲۳۸ بر فرایند دادرسی را زیان بار دانست و بیان داشت: ماده ۲۳۸ یک ظرفیت فوق العادهای است برای اینکه پروندهها در آنجا حل و فصل شود تا دیگر وارد جریان دادرسی نشود چرا که با ورود به جریان دادرسی به مودی فرصت زیادی برای رسیدگی به اعتراض داده می شود و این امر روند قطعیسازی را طولانی میکند. آمار به دست آمده حاکی از آن است در ۹ ماهه امسال از حیث مبلغی ، چهارده درصد شکایت مودیان در مرحله ۲۳۸ رفع اختلاف شده و هفتاد درصد در هیات های ۲۲۴ و ۲۴۷ صورت گرفته است که این اتفاق برای قطعی سازی پرونده ها اتفاق مثبتی به شمار نمیرود.
کرماجانی از ارتباط خود با اداره کل امور مالیاتی استان لرستان سخن گفت و خاطر نشان کرد: اهداف دادرسی و اداراه کل مشترک است و در واقع به نحوی اداره کل و دادرسی لازم و ملزوم هم هستند.
وی در ادامه گفت: لازمه رسیدن به نتیجه عالی ارتباط مطلوب با اداره کل است که خدا را شکر، این تعامل در استان لرستان به صورت مطلوب وجود دارد.
وی افزود: هرماه قرارهای سررسید چک شده را به صورت لیستی به مدیر کل و نماینده دادستانی با ذکر اشخاص اعلام میکنیم و تاکنون چندین بار جلساتی با حضور مجریان قرار ترتیب داده شده ، قرارهایی که سررسید شده اند به مجریان قرار آنها تذکر داده شده و در این راستا دادستانی نیز ورود کرده و به آنها مهلت داده میشود
ماحصل این اقدام موجب گردیده روند انجام قرارهای کارشناسی خیلی نسبت به قبل بهتر بشود ، همچنین اقدامات لازم در جهت ایاب ذهاب نمایندگان هیات های دادرسی جهت انجام ماموریت های نمایندگان هیات های حل اختلاف بسیار قابل تحسین است.
مدیر دادرسی لرستان در پاسخ به این سوال که «میزان دانش و توانمندی فعلی نمایندگان هیئت در دادرسی لرستان در چه سطحی است؟» توضیح داد: تعدادی از همکارانی که به عنوان نماینده فعالیت دارند از قبل دارای سابقه زیادی هستند اما از زمانی که دادرسی ها مستقل شدند سعی بر انتخاب همکارانی داشتیم که از دانش و اگاهی لازم و مطلوب در رسیدگی به اعتراضات مودیان برخوردار باشند. آمارها نشان داده که در حال حاضر ۹۵ درصد پروندهها توسط نمایندگان حل و فصل میشوند و قرار کارشناسی آنها به مراتب کاهش یافته است. این امر نیز به آن خاطر است که نمایندگان دادرسی لرستان خود به پروندهها ورود میکنند و مستندات و لوایح اعتراضی را بررسی میکنند و در نهایت آراء را بدون نیاز به مجریان قرار صادر میکنند و همین عامل موجب کاهش تعداد قرار ها در دادرسی لرستان شده است.
کرماجانی به موضوع شاخصهای ارزیابی کلیدی عملکردی اشارهای کرد و ضمن تمجید از آن گفت: به نظر من با تبیین این شاخصها کار راحت تر شده است، چرا که ما فهمیدیم که در مجموعه دادرسی باید دنبال کدام هدف باشیم و در واقع تارگتها مشخص شد. اگرچه مدیریت دادرسی لرستان این برنامه را به یک نوع دیگری از مرداد ماه امسال شروع کرده بود با این حال این شاخصها برای ما مسیر هموارتری را ترسیم کرد و همین عامل باعث شد که همه توانمان را برای دستیابی به این اهداف بگذاریم. وی افزود: این شاخصها مانع ا تلاشهای موازی می شود و موجب می گردد تلاش گروهی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده هدایت گردد .و در اصطلاح مدیریتی سینرژی ( هم افزایی ) در کسب نتایج حاصل گردیده و مجموع تلاش همکاران بیشتر از تلاش فردی آنها
می گردد.
ایشان با بیان نقشه راه برای رسیدن به نتایج مطلوب اظهار داشتند: واقعیت این است که ما در مدیریت دادرسی لرستان لیستی از فعالیت ها را برای خودمان طراحی کردیم و در این مسیر وظیفه هر کدام از همکاران در همه مسئولیت ها مشخص و روشن باشد. سعی شده وظایف همکاران به دوش همکار دیگر محول نشود و هرکدام از همکاران دارای فعالیت تعریف شده ای باشد که به آنها ابلاغ گردیده و انجام این امور مانع از کاهش راندمان کاری دیگر همکاران شده است .
وی ادامه داد: ابتدا مانده اطلاعات موجود در سامانهها را استخراج کردیم و با جمع بندی و اولویت بندی از حیث مبالغ با اهمیت به تفکیک آنها پ می پردازیم و برای هر اداره سهمیهای برای تعیین نوبت پروند ها در هر ماه مشخص کردیم.
پیاده سازی نظام پرداخت پاداش و مزایای همکاران ، و در این راستا همه پرداخت ها ارتباط مستقیمی با کارکرد های همکاران دارد و همکاران بر اساس تلاشی که انجام میدهند پاداش ومزایا دریافت می کنند ؛ اما اصلی ترین شاخص موفقیت برنامه ریزی دقیق ، پیگیری و نظارت مستمر می باشد.
مدیر دادرسی لرستان از نقش دادرسی در تحقق وصول درآمدهای مالیاتی استان لرستان سخن گفت و بیان داشت: با بررسیهای انجام شده متوجه شدیم در نه ماهه امسال از حیث مبلغی ، ۱۵ درصد پروندهها ازطریق تمکین و ۱۴ درصد نیز در اجرای ماده ۲۳۸ قطعی شدهاند و هفتاد درصد آن در اجرای ماده ۲۴۴ و ۲۴۷ بوده است بنابراین با تحلیل این آمار متوجه قطعیسازی خوب و مطلوبی میشویم که در هیاتهای بدوی و تجدید نظر ما انجام میشود.
در آخر کرماجانی از همه همکاران در دادرسی استان لرستان بابت زحمات فراوان و بی وقفه ای که متحمل شده اند و همچنین از ریاست مرکز محترم دادرسی و تیم همکار ایشان که قسمت اعظمی از این نتایج را حاصل تلاشهای آنها دانسته تشکر و قدرانی نمود و در ادامه گفت: با توجه به این که مرکز دادرسی اداره نوپایی هست به لحاظ استقلالی که دارد در ارتقاء شاخصهایی کیفی و کمی دادرسی اتفاقات خوبی صورت گرفته است و امیدوارم که با همین نگاه به پیش بروند.
.